Friday, March 12, 2010

Tawa Tangis Bersama

Tahu tak??
Tak semua orang happy bila kita rasa happy ?
Gelak. Ketawa. Suka Suki.
Tak semua orang macamtu.
Maybe ada yang tak pernah rasa macamtu or tak tahu pun apa tu gelak,ketawa.


Hari itu. Mereka banyak buka mata aku. Membuatkan aku berfikir secara luar biasa.



*****



Dulu...
Aku fikir aku sangat kuat. Tapi bila aku bayangkan aku di tempat mereka. Ya, aku memang ngaku. Aku tak sekuat mereka. Lemah jugak rupanya aku ni.

Nikmat yang diterima di dunia ni berlainan bagi setiap manusia. Bayangkan apa yang kita ada di sekeliling kita ni tetiba tak ada. Bukan untuk masa yang sekejap. Tapi tak ada untuk selamanya.

Apa perasaan kamu? Apa yang kamu akan fikir? Apa yang kamu akan buat?

Tapi.


Percaya lah.


Semua itu ada hikmah nya.



*****



Maybe
susah untuk kita fahami mereka. Tapi bila kita cuba untuk dekatkan diri kita dengan mereka...Try kongsi cerita suka duka mereka. Cuba ambil berat mengenai mereka. Try buat mereka sedar bahawa masih ada yang sayang mereka...

Tapi.

Boleh ke kita ni buat mereka lupa apa yang mereka lalui selama ni? Kehidupan mereka tak sama dengan kita yang masih mempunyai keluarga yang sangat sayang kita, yang kisahkan kita, yang menjaga kita.



*****



Kita selalu berkongsi cerita bersama ibu tersayang.
Kita selalu berkongsi pengalaman bersama ayah tersayang.

Kita selalu menghabiskan masa untuk bersuka ria bersama ibu dan ayah tercinta.

Tapi mereka?
Dengan siapa mereka lakukan itu semua?



*****



Memang kita perlu tahu apa itu erti kesyukuran. Paling penting, rasa syukur itu perlu hadir dulu dalam diri kita sendiri. Kemudian, baru kita tahu apa kelebihan yang kita ada tapi tak ada pada mereka. Hayatilah dan jangan kita menyesal di kemudian hari. Cuba fahami kisah ini.


Sebab tu tak salah kalau kita cuba untuk mendekati mereka. Tolonglah fahami betul-betul perasaan mereka. Sekaligus, kita pasti boleh merasakan bersyukur itu suatu kenikmatan.



*****



Baru-baru ini. Program yang aku join sememangnya dapat muhasabah diri aku. Rasa kesyukuran yang tidak terhingga bila terkenangkan nasib mereka. Mereka terdiri dari golongan yang kurang bernasib baik.




Program bersama anak-anak yatim di Rumah Amal Limpahan Kasih, Puchong.




Anak-anak yatim disana semua masih bersekolah dan umur mereka lingkungan 2 hingga 18 tahun. Ya. Mereka lebih muda dan kecil. Tapi mereka lebih tabah dan kuat.

Bila melihat gelagat mereka. Bila melihat senyuman mereka yang terukir. Sebenarnya masih ada duka disebalik itu.

Buat mereka..

Kamu semua sangat hebat. Kami doakan yang terbaik untuk kamu. Seharian bersama kamu, banyak mengajar kami apa itu kesyukuran. Ingatlah, masih ada yang sayangkan kamu. Masih ada yang kisahkan kamu. Semoga kamu semua mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Amin...


2 comments:

yankumi said...

ya..btul...fahami diri mereka yang sangat2 perlukn kita...bila kita dapat rungkaikan 1 msalah mahupn kedukaan mereka...1 kelegaan,kegembiraan n kepuasan bagi kita

spOngebOb kUniNg said...

yankumi...

erm,betul2.aq sokong!! ko pun kena kuat.tau? kamu tahu yg aku ad je ngn kamu kan? =)

Related Posts with Thumbnails